Ik heb tot nu toe een t-shirt online gekocht. Ik
bestelde al vaker iets, maar als ik dat dan thuis bezorgd kreeg, stond het mij
toch niet zo goed als de fotomodellen die het showden. En ook dat ene shirt is
nog steeds een twijfelgeval. Ik ben er nog niet uit of het wel iets voor mij
is. Afijn, door die ene bestelling, krijg ik nu minstens een keer per week een
digitale nieuwsbrief. Ook ontving ik al twee keer een catalogus. Op zich vind
ik dat prima; ik kan niet genoeg reclame op de mat krijgen.
Ook dit weekend kreeg ik weer een catalogus. Bij het
in plastic verpakte exemplaar zitten ook nog drie losse papiertjes. Die negeer
ik eerst, maar in de loop van vandaag, lees ik ook die even. En wat zie ik? Als
vaste klant ben ik een van de kanshebbers voor een gratis musicalarrangement
voor twee personen. Vaste klant is wel een beetje overdreven voor iemand die er
één keer nog geen € 30,- besteedde. "Die andere persoon ben ik
dan", zegt de oudste. "Nee, ik", zegt de jongste. Deze week gingen
we met mijn moeder, mijn zussen en mijn nichtje als verjaardagscadeau voor mijn
moeder naar de musical Petticoat en die viel zeer in de smaak. Dus die ervaring
is voor herhaling vatbaar. Er zijn tien nummers getrokken en jawel hoor, ik ben
een van de gelukkigen! "Het lijkt me stug dat dit zo klopt. Er staat nog
een hele passage met kleine lettertjes onder, maar dat kan ik zo niet
lezen." Ik heb mijn leesbril zo niet bij de hand. "Ik zal eerst wel
een flinke bestelling moeten plaatsen. En dat ga ik dus niet doen", zeg
ik. "Geef mij maar eens", zegt de oudste. Ze leest het en komt tot de
conclusie dat dat musicalarrangement al binnen is. "Je moet alleen de
bestellijst terugsturen, maar je hoeft niets te bestellen.", zegt ze. "Dat
doe je maar gewoon. Ik vind dat je er 44 cent aan moet wagen." Ik blijf
het bedenkelijk vinden. "Ik kan die 44 cent net zo goed in het
Winschoterdiep gooien" Het is mijn favoriete manier om aan te geven dat
iets weggegooid geld is. "Dan heb ik er meer lol van."
Vanavond kijk ik het nog eens door. In de kleine
lettertjes staat inderdaad dat je je als winnaar bekend moet maken (ze hebben
het op naam toegestuurd, dus dat weten ze toch allang?) Maar -kijk daar heb je
het al- in september is de prijstrekking pas. Hoezo prijstrekking, die was toch
al geweest? Blijkbaar is het musicalarrangement nog niet echt binnen. Echt
verrast ben ik niet, want wie is inmiddels niet immuun voor al die prijzen
(vooral auto's) die je voortdurend als zoveelste bezoeker op internet wint? Als
je dat gelooft is het iedere dag prijs. Kijk dan snap ik het systeem bij de
super beter: eerst duizenden guldens uitgeven en dan pas eens in aanmerking te
komen voor een gratis hengelsportsetje, een chocoladefontein of iets anders
avontuurlijks. Dat klinkt realistischer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten