zaterdag 19 maart 2011

Ramptoeristen


Vanmiddag worden we in de namiddag opgeschrikt door brandweerauto's met gillende sirenes. Ze rijden in hoog tempo voorbij. Nog eentje en dan nog eentje, dan een politieauto. Niet veel later worden er links en rechts auto´s geparkeerd. De inzittenden lopen niet richting het winkelcentrum, zoals gebruikelijk, maar precies de andere kant op. Het zijn ramptoeristen. Zo´n zes huizen verderop is er brand. De weg wordt geblokkeerd door brandweerauto´s. Een verkeersregelaar leidt het verkeer rond. Opgewonden mensen praten over en weer. Fietsers rijden gewoon op de autorijbaan. De opwinding is een beetje te vergelijken met de sfeer die hier tijdens koninginnedag hangt. Ook dan treffen mensen elkaar, blijven ze rondhangen, maken ze een praatje en fietst iedereen waar het niet hoort. Het lijkt dus wel een feestje. En dat is het niet. Twee keer maakte ik een uitslaande brand mee bij huizen waar ik tegenover woonde. Eerst toen ik nog thuis woonde en later in het huis waar we nu wonen. Gelukkig vielen er bij beide branden geen gewonden, maar het was voor alle betrokkenen wel zeer ingrijpend. Ik doe er dus niet aan mee. Ik ga niet kijken bij zo´n brand.

Vanavond is het verkeer nog steeds ontregeld als onze dochters en ik naar de bioscoop rijden. Daar treffen we mijn moeder en mijn zus en haar dochter. Het is ongebruikelijk druk bij de bioscoop, allemaal kijkers voor Gooische Vrouwen. Wij gaan naar de King's Speech, een prachtige film.

Thuis zien we verderop nog steeds een brandweerwagen staan. We treffen de mannen in alle rust aan: de televisie staat niet aan, het is spaarzaam verlicht. "Zolang jullie naar de bioscoop zijn geweest, hadden we geen stroom", zegt onze zoon. De televisie geeft alleen maar een blauw beeld. In de huiskamer is er nu weer stroom, maar het achterhuis met de badkamer moet het er nog steeds zonder stellen. Het zal de nasleep van de brand zijn.

De King's speech is overigens een aanrader!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten