zondag 20 maart 2011

Een motor of een putje?


Je hebt putjes en motortjes. Dat heb ik vrijdag geleerd. Op een symposium over sociale netwerken leerde ik een heleboel bij. Life hacking -slimmer leven- goeroe Martijn Aslander gaf zijn kijk op de wereld. Hij verdeelt mensen onder in drie typen: naast de motortjes en de putjes zijn er ook nog de weet-ik-niet-en. Die laatste categorie gebruikt hij als het nog onbeslist is of iemand een motor of een put is. Martijn werkt alleen samen met motortjes, hij gaat putjes uit de weg. Die zuigen alleen maar energie weg. Motortjes zijn mensen die er zin in hebben, die flexibel zijn en die buiten de gebaande paden kunnen denken. Met al die motortjes rondom hem vormt hij een netwerk. En met zo'n netwerk kun je verbazingwekkende dingen voor elkaar krijgen. Zo ontwikkelde hij met een handige buurman om de hoek een houten ipod dock. Voor € 4 zijn ze te koop, maar voor een handige doe-het-zelver zette hij de tekening ook op instructables.com. Martijn gelooft er namelijk niet in om dingen voor zichzelf te houden.

De organisatie van nu -met hiƫrarchie en harkjes- loopt op zijn einde. Daarvan is hij overtuigd. De sturende controlerende manager heeft zijn langste tijd gehad. Martijn gelooft in de kracht van sociale netwerken. Die netwerken maken dat 'binnen' en 'buiten' voor een organisatie vervallen. De krapte op de arbeidsmarkt zal ook veel in beweging zetten. Mensen gaan eisen stellen. Met name de technologie binnen bedrijven kan de ontwikkelingen in de maatschappij niet bijbenen. Nu is het al zo dat de meeste mensen thuis veel meer mogelijkheden hebben op hun computer dan binnen hun bedrijf: praktisch alles kun je gratis downloaden, maar binnen de meeste bedrijven wordt dat niet toegestaan. De aanstormende generatie zal dat niet accepteren.

Het was een inspirerend verhaal, waar ik samen met boezemvriendin naar luisterde. Wij werden er heel vrolijk van. Kom maar op met die toekomst! Het lijkt me fascinerend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten