zondag 3 april 2011

Man van de toekomst


Sinds kort zijn wij op het werk aan het yammeren. Yammer is een soort bedrijfstwitter. Het initiatief hiervoor kwam van de baas. Inmiddels zijn al veel mensen op Yammer. Het gaat als het ware vanzelf. Er wordt van alles met elkaar gedeeld: uiteenlopend van dagdromen, vergaderimpressies tot brandende vragen. De baas zelf doet het goed op de scoreborden die Yammer er gratis bij levert. Hij is degene met de meest volgers van allemaal en hij staat ook bovenaan voor wat betreft de 'likes'. Mensen vinden zijn bijdragen dus leuk of zinvol.

Een tijd geleden gingen boezemvriendin en ik naar een symposium waar een beeld van de toekomst werd geschetst. Een van de sprekers gaf aan dat het huidige organisatiemodel volgens hem op zijn laatste benen loopt. In de toekomst zal het er meer om gaan dat je je onderdeel weet van een netwerk en op die manier je plek vindt. Vanuit dat perspectief vertelde ik de baas laatst: "Jij bent echt een man van de toekomst. Kijk maar naar Yammer. Je hebt de meeste volgers, je wordt het meest geliked. Kortom, je zit gebeiteld." Ik zeg wel eens iets wat de baas niet bevalt, maar dit beviel hem natuurlijk zeer. Het is terecht.

Gisteren ook weer: de baas twitterde er vrolijk op los dat hij had meegedaan aan een hardloopevenement op het werk (ikzelf was wijselijk niet van de partij). Lange tijd liet de baas zijn volgers op twitter en facebook weten hoe het ging met zijn hardloopprestaties. Dan kon je lezen dat hij een flink eind had gerend en dat zijn 'state of body en mind' 'feeling good' was. Het valt me nu pas op dat die berichten al een tijd niet voorbij zijn gekomen. "Wat is daar eigenlijk mee gebeurd?", vraag ik hem via een directe boodschap op twitter. "Dat soort dingen deel ik niet meer", laat hij weten. Ik reageer echt Gronings: "Jammer ja" (voor niet-Groningers: de toevoeging van ja maakt het echt goed Gronings). En dan reageert de baas als echte man van de toekomst: "Ik zal mijn besluit weer overwegen en mogelijk meer gaan delen, want geven is het nieuwe nemen." Kijk die houding en dat soort teksten brengen hem nou bovenaan die scoreborden op yammer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten