zaterdag 23 april 2011

Wild west noten schieten


Morgen is het weer zover: dan gaan we noten schieten. Mijn vader tekent in de schuur een lijn en zet daar noten op. Die proberen we er met een kogel af te schieten. Voor ons is dit heel vanzelfsprekend, maar dat is niet voor iedereen het geval. Onze oudste kwam tenminste lachend vertellen dat twee van haar klasgenoten een heel andere voorstelling hadden van noten schieten. Zij hadden hun beeldvorming ongetwijfeld ontleend aan kleiduiven schieten, want ze dachten dat we noten in de lucht zouden gooien en ze dan neer zouden schieten. Dat zou natuurlijk een volstrekt overbodige actie zijn: een noot komt vanzelf weer naar beneden, dus waarom zou je dan nog schieten? Afijn, onze oudste heeft verteld hoe het wel zit.

Vorig jaar kreeg ik naar aanleiding van mijn blog over noten schieten in 2008 een mailtje van een journaliste die werkte voor Landleven. Ze wilde graag eens met me praten over deze mooie streektraditie. En of ik niet nog eens buiten het noten-schiet-seizoen met mijn familie zou willen gaan noten schieten, zodat een fotograaf onze acties op de foto zou kunnen zetten. Ik overlegde met de familie en een delegatie was best bereid om op de foto te gaan. Zo gebeurde het. Mijn vader zette buiten het seizoen een lijn uit en wij schoten ons het vuur uit de sloffen. Aanvankelijk was er enige verwarring: de fotograaf dacht dat we buiten zouden noten schieten. Dat zou natuurlijk Landleven-achtiger plaatjes hebben gegeven. Maar wij schieten nu eenmaal binnen.

Na een tijdje kregen we de foto's. In het mailtje gaf de fotograaf al aan dat hij niet zeker wist of de foto's zouden worden gebruikt. Dat was al een beetje een voorbode. Vorige maand kreeg ik namelijk een mailtje van de journaliste: Landleven is overgenomen door een andere uitgever en die ziet niets in het thema streektradities. Dus de publicatie ging niet door. Wij zien nog wel steeds iets in streektradities: niet in de wild west variant die de klasgenoten van de oudste voor ogen hadden, maar in onze eigen traditionele notenschieterij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten