vrijdag 1 april 2011

Jij & ik-steekje


Woensdagmorgen ga ik met mijn moeder op stap. Tussen de middag zijn we terug hier op de thuisbasis. Mijn moeder eet een broodje mee. Als ik mijn jas uitdoe, zie ik dat de naad onder mijn oksel is losgelopen – wie weet hoe lang al. Ik heb er niets van gemerkt. "Kom maar even", zegt mijn moeder. "Dan maak ik 'm even met een jij & ik-steekje." Ik zoek een naald en draad en mijn moeder laat zien hoe mooi je een losgelopen naad op die manier kunt repareren. "Vooral als iets gevoerd is, is dit een heel handige steek", vertelt mijn moeder. Ze leerde 'm onlangs nog bij van een bijzonder nette naaister. "Je moet niet overhands naaien, maar recht naar boven steken", vertelt ze. En inderdaad, het wordt een keurig naadje, net alsof het – zoals het hoort- op de verkeerde kant gestikt is. 's Middags probeer ik het zelf ook nog even bij een donkerpaars gevoerd giletje van de oudste met een prima resultaat. Deze vergeet ik niet weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten