woensdag 27 april 2011

Dreigen helpt, ook bij planten


Dreigen helpt, wat ze je daar ook verder over vertellen. Ik pas het regelmatig toe als opvoedtechniek. Ik noem het dan 'toekomstperspectief schetsen'. Dat klinkt toch even anders. Maar het principe is hetzelfde. En het helpt niet alleen bij kinderen, ook planten gedijen erbij.

Jaren geleden kocht ik een lidcactus in volle bloei. Schitterend was het. Jammer genoeg duurde de bloei maar eventjes. Daarna heeft 'ie jaren mooi staan te wezen als glanzende groene lidcactus zonder bloemen. Af en toe dacht ik dat er een bloempje verscheen, maar dan was het gewoon een nieuw blaadje (of lidje?). Zo af en toe kwam er een bloempje aan, maar nooit meer dan twee.

Een aantal weken geleden stond de plant er totaal wezenloos bij. De ooit zo glanzend groene sappige lidjes hingen verschrompeld langs de pot. Ik heb me er eerst nog veertien dagen aan lopen ergeren en toen was het genoeg geweest: op een vrije dag pak ik de plant met pot en al en stap ik kordaat richting de kliko. Niet van plan om er een vinger vuil aan te maken, hang ik het ding omgekeerd boven de kliko. En dan ineens zie ik het: overal knopjes! Als een haas draai ik de pot weer om en ja hoor: zo'n veelbelovende bloei hebben we in al die jaren niet gehad. Kijk, dat verandert de zaak. Een bijna-bloeiende plant kan ik natuurlijk niet weggooien.
Inmiddels is het sap weer terug in de cactus en verschijnen overal knoppen. Gooi dus nooit een lidcactus weg, dreig er alleen mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten