zaterdag 15 januari 2011

Misplaatste vragen


Een vraag stellen is zo eenvoudig nog niet. Niets pijnlijker dan een misplaatste vraag. Een vraag veronderstelt interesse in iets of iemand en moet passen binnen de ongeschreven regels van de situatie. Een vraag roept verwachtingen op bij degene aan wie de vraag wordt gesteld. Als niet aan die verwachtingen wordt voldaan, volgt teleurstelling. Dat kan teleurstelling over de kwaliteit van de vraag zijn bijvoorbeeld. De interesse die iemand in je heeft, kan van het soort zijn waar je niet van gediend bent. Of het is oppervlakkige interesse. Ik zag deze week op televisie twee misplaatste vragen voorbij komen.

De eerste kwam zondagavond voorbij. We zaten gekluisterd aan de buis voor Boer zoekt vrouw. Boerin Annemarie had zelf een vragenspel bedacht voor haar drie boeren. Ze wilde de boeren beter leren kennen. Een van de boeren mocht de gewetensvraag: kroket of frikandel? beantwoorden. Boer Johannes kreeg de volgende dieptevraag voorgeschoteld: roodbont of zwartbont? Toen boer Johannes even terzijde werd genomen door Yvon Jaspers, verborg hij zijn teleurstelling niet. "Ik had iets andere vragen verwacht". Als potentiële levenspartner had Johannes terecht verwacht dat het iets persoonlijker zou worden.

Een ander voorbeeld zag ik bij de omroep MAX. Door aanhoudende rugklachten zie ik nu op voor mij ongebruikelijke tijdstippen van alles voorbij komen. Liggend op mijn rug op de bank, zag ik Anne Wil Blankers aan het eind van de middag aanschuiven bij Tijd voor Max. De presentatoren vertellen haar dat de gast van de vorige dag, Clark Accord, een vraag voor Anne Wil had achtergelaten. Anne Wil reageert blij verrast op de interesse van de auteur. Groot is dan ook de anticlimax en zichtbaar is de teleurstelling als de presentatoren de vraag stellen: "Hoe komt het dat u er nog altijd zo goed uitziet?" Anne Wil Blankers was aangeschoven als actrice van karakterrollen en verwachtte een vraag die iets met haar vak te maken had. Deze clichévraag voor de oudere vrouw over uiterlijkheden had ze duidelijk niet verwacht.

Pijnlijk om te zien die misplaatste vragen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten