donderdag 23 oktober 2008

Knuffelen

Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik in onze super werd verrast door de zoen van jonge baas en de kassière. Lange tijd vermoedde ik een relatie in de knop. Alle signalen die er opgepikt konden worden, heb ik opgepikt. Ik ben boodschappen vergeten omdat ik te gefocust was op relationele zaken. Inmiddels weet ik dat ik het mis had. Het was geen relatie in de knop, maar trendsettend gedrag van jonge baas - of eigenlijk van de kassière. Want wat is het geval? Intimiteit tussen baas en werknemer is een nieuwe trend. Die trend is hier in onze super geboren. En ik was erbij, zonder dat ik me het historische gehalte van het moment realiseerde. Een nieuwe trend werd geboren op 28 december 2007 en ik stond erbij en keek ernaar!

Zoals vaak het geval is, wordt zo'n trend opgepikt en in de stad verder uitgewerkt. Zo ontdekte ik ook dat het een nieuwe trend was en geen relatie in de knop. Boezemvriendin maakte er voor het eerst melding van. Zij signaleerde in een van onze vestigingen in de stad een opmerkelijke knuffelbereidheid. Er werd omhelsd, in knieën geknepen, schouderklopjes werden uitgedeeld en er werden over en weer lieve mails verstuurd - dwars door hiërarchische lagen heen. Van het laatste werd zelfs nog even expliciet melding gemaakt in een vergadering. Boezemvriendin zat met haar oren te klapperen. Waar dit door ons nog onder grensoverschrijdend gedrag werd geschaard, waren ze daar al een stap verder. In onze directe omgeving is de knuffelbereidheid nog niet zo groot. Maar het zal wel gaan zoals met alle trends: je hebt eerst een kleine kern die de verandering omhelst en de rest volgt later.

En waar is het allemaal begonnen? In onze onvolprezen super!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten