woensdag 31 december 2008

Het betere werk

Onze woonplaats combineert de charme van een grotere plaats en een dorp in zich. Alles wat je nodig hebt kun je op loopafstand halen. Ik schrijf regelmatig over de geneugten die je hier onder handbereik hebt. Ik noem een fantastische super, een eersteklas bakker en een bibliotheek. Het is een keuze, ik zou nog veel meer kunnen noemen. Maar dat is dus de charme van een grotere plaats. Daarnaast kent iedereen hier iedereen, groet iedereen hier iedereen. En de gebruiken en gewoonten die ik ken van het kleine dorp waar ik opgroeide, tref je ook hier nog volop aan. Zoals de rituelen rond de jaarwisseling.
Vroeger gingen wij op oudejaarsavond slepen. Dat gebeurt nou niet meer zozeer. Niet in het dorp waar ik opgroeide en ook hier merk je daar niets meer van. Een echt plattelands fenomeen is verder het schieten met carbidbussen. En dat gebeurt nog steeds, ook hier.

E. ging deze week een rondje hardlopen en vertelde dat ze het hier wel heel grondig hebben aangepakt. Op de rand van het dorp hadden ze 10 bussen opgesteld met daarbij een partytent. Die 10 bussen -melkbussen en nog grotere aldus E.- zullen vandaag voor de nodige knallen gaan zorgen. "Dat is het betere werk", aldus E. In de partytent is er nog enige beschutting tegen de vrieskou. Want die zal erin gaan hakken, zeker als de wind over het open land vrij spel heeft. Maar ze zijn niet van plan om de handdoek gemakkelijk in de ring te gooien. Vandaar die partytent. Het belooft hier dus een gezellige boel te worden. En als het zoals voorspeld net als vorig jaar weer erg mistig wordt, dan zien we misschien niet veel van het vuurwerk, maar knallen zal het zeker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten