woensdag 3 december 2008

Aardige jongens

Onze zoon is vandaag veertien geworden. Hij nam vier klasgenoten mee uit school. Onze zoon is een aardige jongen, al zeg ik het zelf. Hij vindt zichzelf ook een goeie jongen. Dat ventileert hij regelmatig. Deze jongens waren deels nieuw voor me. Maar wat blijkt? Zo'n aardige jongen als onze zoon trekt ook aardige jongens aan.

Toen hij kleiner was, was hij altijd compleet wild rond zijn verjaardag. Hij was toen een druk kind. Ik herinner me nog een junglefeestje, waarbij we een slingertouw in de kamer aan het plafond hadden gehangen. Rond de trap in de hallen was een jungleparcours uitgezet. Het was een uitbundig feestje. In anderhalf uur tijd waren mijn zus en ik -toch wel iets gewend- compleet gesloopt. Het lijkt erop dat hij als druk kind ook drukke kinderen aantrok. Alhoewel dat natuurlijk niet met zekerheid valt te zeggen dat ze altijd druk waren. Zelfs het meest rustige kind is opgewonden op 3 december. De Sinterklaaskriebels slaan dan bij kleine kinderen genadeloos toe. 

De grootste opwinding rond de verjaardag is nu voorbij. Maar ook vanmiddag waren ze even bijzonder druk. Eerst een stukje taart in de kamer. Even proefspuiten met de deo die hij cadeau heeft gekregen. Glaasje cola erbij en dan verdwijnt het gezelschap naar de relaxruimte boven. Aanvankelijk lijkt het of het plafond op ons neerdaalt, maar langzaam keert de rust terug. Ze kijken naar een meegebrachte DVD van Bert Visscher. Ondertussen lusten ze wel wat. Onze zoon komt het op uitdrukkelijk verzoek zelf halen. Twee zakken hamka's worden omgekeerd in een bak. Een fles cola gaat mee naar boven. Even later komt de bak leeg terug. "Stukje worst ofzo?", vraagt onze zoon. Ik ben op alles voorbereid en maakt een schaaltje worstassorti voor hem en zijn vrienden.

Een tijdje later komt hij melden dat ze graag vroeg patat eten. Ze moeten eigenlijk om half zes weer naar huis. En dan moet er al gegeten zijn. De boodschap is duidelijk. Als de schaal worst leeg weer beneden wordt neergezet, hoeft er eerst niets weer worden aangerukt. Het is genoeg. Nu zwaait hij zijn vrienden uit. Vanavond de familie nog en dan volop doorstomen richting 5 december. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten