woensdag 24 december 2008

Geknakte fonteintjes

Voor oud en nieuw halen ze ze weg. Ik lees een bericht in het Dagblad. Mijn aandacht wordt getrokken door de foto van de vader van jonge baas, oude baas dus. Oude baas is namelijk de voorzitter van de winkeliersvereniging hier. Hij zit met een zorgelijk gezicht te kijken naast een geknakt lichtfonteintje. Ik had het zelf al gesignaleerd: het is treurig maar waar. Zaterdag lag het fonteintje voor de verfzaak er troosteloos bij. En maandag zag ik er eentje voor de Maxx liggen. De oogst van een feestelijk maar niet zo vredig weekend.

De fonteintjes kunnen niet weer gerepareerd worden, lees ik. Het zijn namelijk al oude fonteintjes. En nu wordt de een na de ander neergehaald. Het trieste gevolg is dat het vrolijke lichtsnoer dat ons tot consumeren moet verleiden nu ernstig wordt doorbroken. Er vallen zwarte gaten in het lichtsnoer langs ons winkelcentrum. En je zult als winkelier maar achter zo'n zwart gat zitten. Dan is de feestpret toch een stuk minder. Het is een treurige zaak, die de winkeliersvereniging tienduizend(en) euro's gaat kosten. Want zoveel kost een beetje feestverlichting, lees ik. Dit wordt opgetekend uit de mond van de man van de dierenwinkel, voorheen onze wasmachinereparateur. Nieuwe verlichting moet namelijk 'hufterproof' zijn. Dat is anno 2008 - bijna 2009- onontbeerlijk. En dat kost een paar centen.

Het is jammer dat er geen camerabewaking is in ons winkelcentrum. Want het is natuurlijk te gek voor woorden dat onze winkeliersvereniging moet opdraaien voor de nachtelijke pret van een aantal onverlaten. Ik zou er korte metten mee hebben. Onze kinderen vertellen altijd met smaak wat ik ze dan voorspiegel. "Als jullie zoiets zouden doen, dan zou ik jullie persoonlijk voor in de auto zetten en afleveren bij het politiebureau." En zo is het ook. Ik zou er geen seconde over twijfelen. Ik neem aan dat de ouders van de jongeren die zoiets doen er geen weet van hebben. Anders zou ik ze hetzelfde advies willen geven. Aangeven en dan iedere cent terug laten verdienen in de super. Dan bedenken ze zich wel twee keer voor ze weer zo'n fonteintje naar beneden halen. Alhoewel; je kunt je natuurlijk afvragen of het een straf is om voor niks bij onze fijne ruim gesorteerde super te werken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten