donderdag 22 januari 2009

Wasdrogerballen

"Klonk, klonk, klonk", doet de wasdroger. "Wat maakt dat ding een lawaai", zegt E. "Ja", zegt onze jongste, "dat zijn de wasdrogerballen. Die heeft mamma gekocht." E. had er nog nooit eerder van gehoord. En ik eerlijk gezegd ook niet. Maar ik kan dat soort dingen nou eenmaal niet weerstaan: ik ben dol op huishoudelijke noviteiten. Ik zag ze liggen bij de Xenos en was meteen verkocht. Het zijn lichtblauwe plastic ballen met stekels eraan. Ze maken je was zachter en zorgen ervoor dat het sneller droogt. Energiezuinig dus. Wat niet op de verpakking stond was dat ze enorm veel herrie maken in de droger. Maar goed, de was droogt hier nou met twee blauwe ballen erbij. Of het ook sneller droogt en of de was zachter wordt? Eerlijk gezegd weet ik het niet. Ik heb niet de indruk dat het veel uitmaakt. Maar dat is dan wel weer slim, want je weet het niet hè? Je kunt het niet goed testen: het hangt allemaal af van de hoeveelheid was en van het soort materiaal. Dus wat dat betreft blijf ik in het ongewisse. Ook bij het naschudden van de was worden de ballen met grof geweld door de trommel gemept. Als de warme lucht er lang genoeg op blaast, worden de balletjes zachter. Dat geeft me weer te denken over eventuele weekmakers in de balletjes. Ik geef het eerst het voordeel van de twijfel. Ze gaan honderd droogbeurten mee, dus ik kan nog wel even vooruit.

2 opmerkingen: